Jumaat, 4 Februari 2011

who' s you without ur parent ?

Siapa kita? Hamba Allah.
Dari mana asal usul kita? Tanah.
Siapa kita? Anak anak Adam.
Siapa kita selepas Allah dan Rasulullah? Ibu.
Selepas itu? Ibu.
Selepas itu? Ibu.
Selepas itu? Ibu.
Selepas itu? Ayah.
Bayangkan kita tanpa mereka? Ada ke kita kat dunia ni? Ada ke kita berada di blog, facebook dan blablabla? Ada? dapat ke kita tengok semua ciptaan Allah nie? ada? ada? ada tak??! jawablah!
Tanpa mereka, takkan ada kitalah! Okelah sempoi pakai bahasa remaja zaman sekarang yaw. Ehemm...

  Cuba flasback hidup kita mase kecik kecik dlo. Kita pnye tapak kaki ny sebesar dua jari ibu kita jee, tak caye tanyalah makbapak kita. Mereka ukur tao! Sebab meraka sangat ambil berat pasal kita, sihat ke kita, cukup ke sifat kita, semuanya die check! Mase kecik kecik apa kita minta, semua dia bagi, semua die sediakan. Senang ckp complete! Fikir tak, darah yg mengalir skrg ny masih utuh disebabkan ibu kita berikan susu yang secukupnya pada kita? Mase kcik kcik ciwek gilee! siket siket nangis. Makbapak bersengkang mata nak pujok kita, nak marah pun tak buleh sbb anak sdri, lagi lagi bdk kcik, tatao pape!
Bile sakit, ngadu kat makbapak. Huhu, ibu.....saket... Ibu, demam.... Ibu.......dan segala bagailah! Makbapak pun kelam kabut nak ubatkan anak.
  Nie pulak tang mainan. Nmpak kengkawan ada mainan robot, nak jugak. Ada barbie doll, nak jugak. Ada teddy bear, nk jugak. Ada ultraman, nak jugak! Ada kete api bergarak yg berbunyi tonnnnnn, pun nk jugak! Dah rengek rengek kat makbapak mintak itulah inilah. Bile tak bg, merajuk lah pulaa! Nak taknak, makbapak ikut je kehendaknya. Sebab apa? sebab dorang sayang kita, dorang taknak kita ni kurang daripada org lain, diorang taknak kita kurang apa apa pun. Diorang nak yg terbaik untuk kita.
  Bagi diorang, takpelahh. Duit boleh dicarik lagi. yang penting kebahgiaan anak anak, kasih sayang. Diorang berharap sangat sangat bila kita dah besa nanti kita akan jadi anak yang diorang impikan. Soleh & solehah. berpendidikan, berjaya dalam hidup dan menghormati orang tua. Diorang selalu pesan, 'nakk, kau belajarlah leklok, belajar sampai berjaya yee. Tak kisahlah kalo nak msuk U nanti kena pakai kos banyak. Duit boleh dicarik. janji kau manfaatkan peluang yang ada ni. Biarlah kita susah skrg, bersenang d kmudian hari. Kalau takde ilmu, sape yg boleh tlog kau ntuk hdup pd mse akan dtg? skrg nie mak/ayah bolelah tlog. tapi bile kmi dah takde, sape yg nk tgok2 kan kau nt? ingatlah pesan mak/ayah nie nakk..'
   Then, kita sedar tak yg skrg ni kita dah capai tahap dewasa kelak? Ada tak ciri ciri yang makbapak kita nak tuh? Dah ade? Dah balas jase makbapak kite? dah? kalau dah, tipulah! Jase makbapak kita ny tak bole dibalas dgn apepun! Kite cume boleh bahagiakan mereka dgn kjayaan & buat mereka sentisa bahagia. Tapi kita ny ade bahagiakan die atau menderitakan perasaan die? Jangan lah rasa diri kita ny da cukup baik pada mereka sbb kita tak tahu perasaan mereka.
  Kesimpulannya, jangan nak rasa diri tu dah cukup perfect ntuk makbapak kita ok! Masih banyak lagi kekurangan yg kita ada untuk mereka ... Smpai mati pun kalau kita tak pernah nak buad diorang tersenyum untuk apa yg diorang harapkan pada kita, kita bukanlah anak yang terbaik untuk diorang. NOKTAH!

Dah Bace ? Sila Tekan button kat Bawah ni .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan